הצהרת נגישות
אגד, החברה המובילה בתחום התחבורה הציבורית בישראל, רואה חשיבות עליונה בהנגשת שירותיה לאנשים עם מוגבלות, באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי.
השירותים הנגישים של אגד כוללים:
- שירותי נסיעה בתחבורה ציבורית
- שימוש במתקני תחבורה ציבורית
- שירותי מידע באתר ובמוקדי השירות
אגד מנגישה את שירותיה בהתאם לחוקים לתקנות ולתקנים הבאים:
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998
- תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), תשס"ג-2003
- תקנות ותקנים רלוונטיים נוספים, כמתחייב מהחוק והתקנות הנ"ל
- הנחיות משרד התחבורה
💡 אגד שואפת לשיפור מתמיד בתחום הנגישות לאנשים עם מוגבלות – אם נתקלתם בקושי או שיש לכם רעיון לשיפור, נשמח לשמוע!
📞 צרו קשר טלפוני עם מוקד השירות שלנו בטלפון או במייל עם רכז הנגישות.
התאמות נגישות באוטובוסים עירוניים
האוטובוסים העירוניים של אגד מתוכננים מראש כך שיאפשרו נגישות לאנשים עם מוגבלות מכל הסוגים. הם כוללים רצפה נמוכה, כניסה ללא מדרגות ומעברים רחבים.
מאפייני הנגישות באוטובוסים עירוניים:
- דלת כניסה רחבה, מותאמת למעבר כיסאות גלגלים.
- סמל הנגישות הבינלאומי ♿ מופיע בחזית האוטובוס ובסמוך לפתח הנגיש לכיסאות גלגלים.
- בדלת השנייה מותקן מתקן הרמה (רמפה) לכניסה ויציאה של נוסעים עם כיסאות גלגלים, כולל מנגנון בטיחות שמונע תזוזת האוטובוס בזמן שהרמפה פתוחה.
- רחבת עיגון ייעודית עם חגורת בטיחות לעיגון כיסא גלגלים.
- מנגנון רכינה המאפשר לנהג להנמיך את גובה האוטובוס בצד המדרכה ולהקל על העלייה והירידה.
- מערכת כריזה פנימית וחיצונית המספקת מידע קולי על שם התחנה ועל מספר הקו.
- צגים דיגיטליים המציגים את התחנה הנוכחית, הבאה והבאות בתור.
- לחצני עצירה, מאחזי יד ובליטות בצבע צהוב בולט, לאנשים עם מגבלה בראייה.
- פסי אזהרה בניגוד חזותי לכל רוחב הסף של המדרגות בכניסות וביציאות.
- בחלקו הקדמי של האוטובוס מוקצים שלושה מקומות ישיבה ייעודיים לאנשים עם מוגבלות או קושי בתנועה (שאינם מתניידים בעזרת כסא גלגלים), מתוכם מקום אחד המיועד לאדם עיוור עם כלב נחייה.
התאמות נגישות באוטובוסים בין-עירוניים
האוטובוסים הבין־עירוניים של אגד כוללים רצפה גבוהה, מדרגות בכניסה ומעברים צרים. בהתאם לתקנות, הם מחויבים בנגישות חושית, אך אינם מחויבים בהתאמות נגישות לנוסעים המתניידים בכיסאות גלגלים.
מאפייני הנגישות באוטובוסים בין־עירוניים:
- פתחי הכניסה, היציאה וקצות המדרגות מסומנים לכל רוחב הסף בפסי אזהרה בניגוד חזותי.
- מאחזי יד ולחצני עצירה מסומנים בניגוד חזותי. לחצני העצירה יהיו גם בניגוד מישושי לסביבתם.
- סמוך ככל האפשר לכניסה לאוטובוס, מוקצים שני מקומות ישיבה לאנשים עם מוגבלות. המקומות מסומנים על ידי סמלי הנגישות. ושני מקומות ישיבה צמודים, בלא מסעדי רגלים לפניהם, לאדם עם מוגבלות המלווה בחיית שירות, כשהמקום המיועד לה הוא על הרצפה שלפני המושבים האמורים שיסומנו בסמלי הנגישות למוגבלות ראיה.
- מערכת כריזה פנימית וחיצונית להכרזה על שמות התחנות ועל מספר הקו.
- שלט אלקטרוני המציג את שם התחנה הבאה.
אוטובוסים בין-עירוניים עם מעלון לכסא גלגלים
אגד שותפה בתכנית פיילוט להנגשת התחבורה הציבורית הבין-עירונית, בשיתוף משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית. במסגרת התכנית שולבו בקווי השירות אוטובוסים בין-עירוניים נגישים, המצוידים במעלון חשמלי להעלאה והורדה בטוחה של נוסעים המתניידים בכיסא גלגלים.
שימו לב: באוטובוס מסוג זה ניתן להסיע נוסע אחד בלבד בכיסא גלגלים. לכן, מתבצעת בקווים אלו הזמנת מקום מראש.
דרכי הזמנה של מקום באוטובוס בין עירוני נגיש לכסא גלגלים:
- דרך אתר הזמנות כרטיסים
- דרך האפליקציה
- דרך מוקד השירות במספר 2800*
רשימת הקווים הבין עירוניים הנגישים לכסאות גלגלים:
מספר קו |
מוצא - יעד |
יעדים מרכזיים במסלול הקו |
צפייה במסלול הקו |
48 |
דימונה - באר שבע |
דימונה, באר שבע |
|
397 |
אילת - באר שבע |
אילת, נמל התעופה רמון, דימונה, באר שבע |
|
430 |
טבריה - חיפה |
טבריה, חיפה |
|
446 |
באר שבע - ירושלים |
באר שבע, קריית גת, ירושלים |
|
449 |
קריית גת - ירושלים |
קריית גת, ירושלים |
|
470 |
באר שבע - ירושלים |
באר שבע, ירושלים |
|
500 |
קריית שמונה - חיפה |
קריית שמונה, ראש פינה, כרמיאל, קריית מוצקין, קריית ביאליק, חיפה |
|
961 |
טבריה - ירושלים |
טבריה, עמק בית שאן, עמק הירדן, ירושלים |
|
962 |
טבריה - ירושלים |
טבריה, ירושלים |
- רשימה זו מתעדכנת מעת לעת.
- לעיון ברשימה עדכנית ולקבלת פרטים נוספים - בקרו באתר משרד התחבורה.
מגבלות על כסא גלגלים או קלנועית באוטובוס
נוסע הנע באמצעות כיסא גלגלים או קלנועית יכול לעלות לאוטובוס עירוני, שבו מותקנת רמפה בדלת האחורית.
מידות של כיסא גלגלים או קלנועית באוטובוס עירוני:
- רוחב מירבי: 75 ס"מ
- אורך מירבי: 120 ס"מ
- משקל מירבי (כיסא + נוסע): 250 ק"ג
בנוסף לאוטובוסים עירוניים (שכולם נגישים לכסאות גלגלים באמצעות רמפה), משרד התחבורה בשיתוף אגד מפעילים ניסוי בקווים בין־עירוניים, שבמסגרתו פועלים מספר אוטובוסים המצוידים במעלון חשמלי המאפשר העלאה של כסא גלגלים באופן נגיש ובטוח.
מידות של כסא גלגלים באוטובוס בין־עירוני נגיש:
- רוחב מירבי: 80 ס"מ
- אורך מירבי: 120 ס"מ
- משקל מירבי (כיסא + נוסע): 350 ק"ג
הדרכות לנהגים ולנותני שירות באגד, על נגישות לאנשים עם מוגבלות
הנהגים באגד עוברים הדרכות בהן הם לומדים מהו אדם עם מוגבלות ואיך לתת לו שירות נגיש, הנהגים נחשפים לקשיים של כל מוגבלות ואיך יש ביכולתם לסייע, בנוסף לזה כל נהג עובר הדרכה מעשית חווייתית כמו לדוגמא פתיחת רמפה של אוטובוס, ישיבה בכסא גלגלים ועלייה אתו לאוטובוס.
נציגי שירות בטלפון, פקס, סמס, פייסבוק וכו' עוברים אף הם הדרכות למתן שירות נגיש על פי תכנית ההדרכה.
הזמנת נסיעה נגישה לאדם הנע בכסא גלגלים מנמל התעופה רמון
הקווים 32 ו- 31 אל ומהשכונות באילת מבוצעים באוטובוסים עירוניים נגישים, כלומר יש בהם מקום לכסא גלגלים ואין צורך להזמין מקום מראש. הקווים 30 ו- 50 מהחוף הדרומי והמלונות מבוצעים באוטובוסים בינעירוניים שאינם נגישים לאנשים הנעים בכסאות גלגלים, אך ניתן להזמין מראש שירות נגיש בקווים אלו.
הזמנת שירות נגיש אל או משדה התעופה רמון בדרכים הבאות:
- אתר הזמנת נסיעה נגישה
- טלפון במספר 03-9143737
- דואר אלקטרוני: Ramon.transport@egged.co.il
- ראשון עד חמישי: 07:30-22:30
שישי או ערבי חג: 07:30-15:00
מוצאי שבת או מוצאי חג: 19:30-22:30
בהזמנה יש לציין את הפרטים הבאים: מספר הקו, תחנת עלייה, שעת עלייה, פרטים אישיים, מספר טיסה.
את שעת הנסיעה ניתן לעדכן מתוך הלו"ז הקיים של קו 30 או קו 50 (שדה התעופה – אילת), לוחות הזמנים והתחנות מפורטים בדף תכנון נסיעה באתר ובמוקד השירות 2800*.
במידה והזמנת שירות מונגש לא תואמה מראש, ניתן להזמין אוטובוס נגיש, אשר יאסוף את המזמין בתוך כחצי שעה ממועד ההזמנה.
כלב נחייה או חיית סיוע לאנשים עם מוגבלות באוטובוס
נוסע עיוור עם כלב נחייה - רשאי לעלות לאוטובוס ללא מגבלות.
נוסע עם מוגבלות (שאינה עיוורון) הנעזר בחיית סיוע (בד"כ כלב) - רשאי לעלות לאוטובוס בתנאים הבאים:
- על הנוסע לשאת תעודה בתוקף ממרכז ההכשרה של חיית הסיוע
- על חיית הסיוע להיות מסומנת כנדרש. אם זה כלב סיוע, הוא יסומן עם אפודה מתאימה
מאמן או אומן לכלב נחייה בהכשרה - רשאי לעלות לאוטובוס עם כלב הנחייה בהכשרה בתנאים הבאים:
- על המאמן או האומן, לשאת תעודה בתוקף ממרכז ההכשרה של כלב הנחייה
- על הכלב להיות מסומן עם אפודה מתאימה
מאמן או אומן לחיית סיוע בהכשרה - רשאי לעלות לאוטובוס עם חיית הסיוע בהכשרה בתנאים הבאים:
- על המאמן או האומן, לשאת תעודה בתוקף ממרכז ההכשרה של חיית הסיוע
- על חיית הסיוע להיות מסומנת כנדרש. אם זה כלב, עליו להיות מסומן עם אפודה מתאימה.
הנחות לאנשים עם מוגבלות בתחבורה הציבורית
למימוש הנחות ממחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית, יש להגדיר פרופיל מתאים בכרטיס רב-קו, באחד מעמדות שירות 'על-הקו' ברחבי הארץ, או באחת מאפליקציות התשלומים.
לאיתור עמדות 'על הקו' ופרטים נוספים על הנחות הפרופילים: https://pti.org.il/zedek-t/
להלן פירוט חלק מהפרופילים האפשריים בתחבורה ציבורית:
- עיוור - פטור מלא מתשלום עבור נסיעה
- מלווה לעיוור - 50% הנחה
- אדם עם מוגבלות - לפי ההגדרה בביטוח הלאומי, בארגון נכי צה"ל, בארגון נפגעי פעולות איבה וכו'.
נגישות במתקני תחבורה ציבורית של אגד
ניתן להיכנס עם כלבי נחייה לעיוורים ועם חיות סיוע לאנשים עם מוגבלות למתקני התחבורה של אגד. ניתן לקבל פטור מתור לזכאים עם הצגת תעודה.
מיקום |
פירוט |
תחנה מרכזית אילת |
שתי הכניסות נגישות, דרך נגישה לרציפים, חניה נגישה ליד הכניסות, שירותי נכים באולם הנוסעים. |
תחנה מרכזית חדרה |
שתי הכניסות נגישות, דרך נגישה לרציפים, חניה נגישה בחניון עירוני מעבר לכביש, שירותי נכים ליד הכניסה הראשית, מפתח אצל השומר. |
תחנה מרכזית חוף הכרמל, חיפה |
שלוש הכניסות נגישות, דרך נגישה לרציפים, חניית נכים ליד הכניסה הצפונית, שירותי נכים בתוך המבנה במסדרון הצפוני. |
תחנה מרכזית ירושלים, קומה 3, רחוב יפו |
מעלית נגישה לקומה 3, דרך נגישה לרציפים, שירותי נכים בשני קצוות הקומה. |
תחנה מרכזית לוד, |
שירותי נכים, חניון עירוני נגיש סמוך, בעקבות שיפוץ שעשתה העירייה, הכניסה לא נגישה לכסאות גלגלים והפס המוביל לא קיים. הנושא בטיפול מול העירייה. |
מסוף רעננה, |
שתי הכניסות נגישות, שירותי נכים מעבר לכביש מול הרציפים. |
מסוף רחובות, רחוב בילו |
הכניסות למסוף נגישות, חניה בקניון הצמוד, שירותי נכים בקניון. |
תחנה מרכזית קריית גת, שדרות העצמאות |
הכניסות לתחנה נגישות. יש שירותי נכים. בתחנה מתבצע שיפוץ ע"י העירייה. הנושא בטיפול מול העירייה כדי למנוע פגיעה בהתאמות הנגישות. |
תחנה מרכזית קריית שמונה, רחוב ארלוזורוב 1 |
הכניסה הראשית לתחנה נגישה, דרך נגישה לרציפים. |
תחנה מרכזית רמלה, |
הכניסה הראשית והכניסה דרך הקניון נגישות, דרך נגישה אל הרציפים, שירותי נכים ליד הכניסה הראשית. |
תחנה מרכזית תל אביב, קומה 7, רח' לוינסקי 108 |
מעלית נגישה לקומה 7, דרך נגישה לרציפים, שירותי נכים במרכז מסדרון הרציפים. |
ישנם כמה מתקני תחבורה ציבורית, חלקם של חברת נצב"א, בהם הותקנו מערכות אלקטרוניות להכוונת אנשים עם מגבלה בראייה. יש שני סוגים של מערכות כאלה של שני יצרנים שונים:
סטפ-היר: מותקן בטבריה, נהריה, עכו, צפת.
רייט-היר: מותקן בצפת, נהריה, עכו, מרכזית המפרץ, ראשון לציון.
הסדרי נגישות בעמדות שירות
עמדות הרב-קו, קופות הכרטיסים, דלפקי המודיעין ומחלקות האבדות במתקני תחבורה מרכזיים של אגד, נגישים לאנשים עם מוגבלות כמפורט:
-
דרך נגישה לעמדה
-
שילוט הכוונה וזיהוי
-
גובה העמדה מותאם למתן שירות לאדם המתנייד בכיסא גלגלים
-
מערכת עזר לשמיעה הכוללת לולאת השראה ואוזניה
-
פינת המתנה (במידה ויש)
-
נותני השירות בעמדות אלו עוברים הדרכות למתן שירות נגיש על פי תכנית סדורה
נגישות מכשירים אוטומטיים לטעינת רב-קו
המכשירים האוטומטיים מאפשרים לטעון כסף וחוזים בכרטיס הרב קו.
- המכשירים מנחים את הנוסעים איך לפעול על מסך גדול וברור
- ליד המכשירים, תלוי שלט הכתוב בשפה פשוטה וברורה, עם הסברים ואיורים איך לפעול
- התשלום הוא בכרטיס אשראי ובחלק מהמכשירים גם במזומן
- בכל מקבץ מכשירים קיים מכשיר נגיש אחד לפחות, לנוסע עם מוגבלות בניידות. מכשיר זה יהיה בגובה מתאים, כאשר לצדו מרחב תמרון ומובילה אליו דרך נגישה
נגישות אתר האינטרנט של אגד
חברת אגד מייחסת חשיבות רבה להנגשה של שירותיה לציבור. אתר האינטרנט של אגד נבנה ונערך מתוך מטרה לאפשר חוויית גלישה נוחה, נגישה ושוויונית ככל שניתן לאנשים עם מוגבלות, לרבות אלה המשתמשים בטכנולוגיות מסייעות.
עמידה בתקנות ובתקנים
האתר עומד בדרישות סימן ג: שירותי האינטרנט, בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג–2013, המפנות אל תקן ישראלי 5568, המבוסס על מסמך ההנחיות הבינלאומי WCAG2.0 של ארגון W3C, ברמת נגישות AA (בכפוף להתאמות ושינויים הנדרשים על פי התקן הישראלי).
התאמות שבוצעו באתר
-
תמיכה בטכנולוגיות מסייעות, כגון תוכנות להקראת מסך
-
אפשרות לניווט באמצעות מקלדת ושימוש בקיצורי מקלדת:
Tab / Shift + Tab – למעבר בין קישורים ושדות
חצים – לניווט בתוך תפריטים, רשימות וגלריות
Enter – לבחירה בפריט
Esc – לסגירת חלונות קופצים ותפריטים
H או מספרים (1–6) – למעבר בין כותרות לפי רמות
האתר מותאם לגלישה ממחשב אישי ומטלפון חכם, באמצעות הדפדפנים הנפוצים.
בדיקות הנגישות באתר בוצעו באמצעות דפדפן Google Chrome.
תוכנת קורא-מסך המומלצת היא NVDA בגרסתה העדכנית ביותר.
יצירת קשר וקבלת מידע
מוקד השירות של אגד:
טלפון: *2800
סמס: 052-8944887
ווטסאפ: 050-3082253
פייסבוק: https://www.facebook.com/eggedfriend
אינסטגרם: https://www.instagram.com/egged_il
אתר האינטרנט של אגד: מידע על קווי שירות, קווים נגישים ועוד
במוקד הטלפוני פועלת מערכת לניתוב שיחות שהמידע ניתן בה בשפה פשוטה ובקצב איטי, בלי מוזיקת רקע.
לרשימת טלפונים וכתובות, כולל זמני מענה לחצו כאן.
פניה אל רכז הנגישות של אגד
אנו בחברת אגד מחויבים לאפשר לכלל האוכלוסייה כולל אנשים עם מוגבלות לקבל שירות נגיש ככל שניתן.
אם יש לכם שאלה, הערה, הצעה או תלונה הנוגעת להתאמות נגישות עבור אנשים עם מוגבלות, אנא פנו אל רכז הנגישות והוא יבדוק את הפנייה, ישיב לפונה ויעשה כמיטב יכולתו על מנת לתקן, לשפר ולייעל את השירות עבור אנשים עם מוגבלות.
פרטי רכז הנגישות
שם: אלברט פינחסוב
טלפון: 03-9142001
דוא"ל: negishut@egged.co.il
כתובת: שדרות מנחם בגין 5, "פארק טק" בית דגן, תד. 150, מיקוד 5020000
עדכון אחרון - אפריל 2025